De rit gaat deze keer zo veel mogelijk bochtige wegen, aan elkaar gekoppeld in het gebied tussen de Hümmling en de grens met Nordrhein-Westfalen. Helaas ontkom je niet aan stukken weg zonder bochten maar ik denk dat de rit voldoende afwisseling te bieden heeft. Dit zowel qua bochten als ook qua, hier en daar prachtig glooiend, landschap. De rit kent een netto rijtijd van ca. 4 uur en een kwartier.
De koffiestop zouden we in Freren kunnen plannen. Bij het binnenkomen van de plaats zit een gelegenheid die al vroeg op de zondag open is genaamd Stadtschänke. Volgens mij hebben ze echter geen terras. Iets verder in het centrum direct na de rotonde is een bakkerij annex café en als dat ook niks is..de eerste kruising hierna rechts (afwijken van de route) moet een gelegenheid zijn die ook op zondagochtend open is. Freren is op ca. 1uur en 15 min. rijden vanaf de start.
Na Eggermühlen komt een stuk waar de route wat minder interessant is: Lange rechte stukken weg. In Nortrup zie we links van de weg een TRANSRAPID treinstel op een stuk monorail staan. Vreemd.. want de testbaan is hier ver vandaan langs de B70. Dit blijkt dan ook een eerbetoon aan Hermann Kemper, de bedenker en uitvinder van de magnetschwebebahn. Na het tragische ongeluk op de testbaan bij Lathen is dit treinstel hier geplaatst, pal voor de worstfabriek van zijn vader. Vlak voor Lünningen en de rivier de Hase (die op dit traject grosse Hase heet) slaan we linksaf het Hasedal in richting Herzlake. Als we in Herzlake direct over de brug rechts afslaan komen we bij een restaurant waar we prima even kunnen eten lijkt me. Dit restaurant ligt direct aan de rivier en heet “Alter Hase”. Terras aan het water.
Vervolgen we onze rit, dan komen we bij Haselüne weer op bekender terrein (maar een paar van die bekende bochtjes en omwegen nemen we toch nog maar even mee)
Route gemaakt door Henk Strijks.
Datum te rijden: 14 april 2019
225 km